logo

Onderhoud van uw puch e-bike

Elke fiets heeft onderhoud nodig. Ook voor fietsonderhoud en reparaties kunt u bij Holland-ebike terecht.

Wij adviseren u dan ook om uw fiets twee a drie keer per jaar een onderhoudsbeurt te geven bij uw dealer afhankelijk hoe en hoe vaak u deze gebruikt. Daarnaast geven wij u nog een aantal tips om zelf een steentje bij te dragen om uw nieuwe Puch fiets in een goede staat te behouden.

 

Gesloten kettingkast met versnellingen

Veel modellen van Puch zijn voorzien van een gesloten kettingkast, deze worden dan ook onderhoudsarm genoemd. Dit neemt echter niet weg dat deze fiets dan geheel onderhoudsvrij is.

Ketting smeren

De ketting neemt u af met een kettingreiniger / ontvetter zodat het ergste vuil verwijderd is. Vervolgens neemt u deze af met een droge doek om de overige vuilresten en kettingreiniger te verwijderen. Nu de ketting schoon is kan deze gesmeerd worden, hier gebruiken we een Teflon, kettingvet of een dunne kettingolie voor. Terwijl u de ketting rond draait smeert u deze in met het smeermiddel. Als deze gesmeerd is, neemt u de ketting tussen duim en wijsvinger. Vervolgens draait u de kettinggoed een aantal  malen rond, zodat het smeermiddel goed verspreid wordt over de ketting. Hierna neemt u de ketting af met een droge doek, om het overtollige smeermiddel te verwijderen.

 
Versnellingen

Een groot aantal Puch modellen zijn tevens voorzien van naafversnellingen. Hierin gebruiken wij de volgende drie mogelijkheden van Shimano, te verstaan: Nexus 3, Nexus 7 en Nexus 8. Deze versnellingsnaven kunt u zelf afstellen, indien de versnellingen niet soepel doorschakelen of eventueel doortrapt.

 

Afstellen van een Nexus 7 / Nexus 8 naaf

Zet de versnellingshandel in de vierde versnelling, op de versnellingshandel is de vier vaak aangegeven met een markering of is deze in het rood uitgevoerd (afhankelijk van het type versnellingshandel). Controleer nu of de rode markeringen op de schakelunit (deze zit in het achterwiel aan de kettingkastzijde) in een rechte lijn staan. Dit kunt u het beste doen door achter de fiets te gaan staan en de kettingkast iets aan de kant te drukken, dan ziet u de markeringen op de schakelunit voor u.

Staan deze niet in een rechte lijn dan kunt u deze afstellen door de stelschroef op de versnellingshandel te gebruiken. Door de stelschroef tegen de klok in te draaien stelt u hem strakker bij (vaak de reden bij een nieuwe fiets of kabel omdat deze altijd iets oprekt).

 

Afstellen van een Nexus 3 naaf

Zet de versnellingshandel in de tweede versnelling. Controleer of de gele markering van de versnellingsstift precies tussen de gele markeringen op de klickbox staat (deze zit aan de buitenzijde van het frame aan de kettingkastzijde).
Staat deze niet tussen de gele markeringen op de klickbox dan kunt u deze afstellen door de stelschroef op de versnellingshandel te gebruiken. Door deze tegen de klok in te draaien stelt u hem strakker bij (vaak de reden bij een nieuwe fiets of kabel omdat deze altijd iets oprekt).

Doen zich hierna nog problemen voor met de versnellingen, dan raden wij u aan hiermee bij uw Puch dealer langs te gaan.

Derailleur modellen

Trekking fietsen zijn fietsen met een zogenaamd open schakelsysteem. Dit vraagt meer onderhoud dan bijvoorbeeld een fiets met een gesloten kettingkast om goed te blijven functioneren.

Ketting smeren

De ketting kunt u het beste inspuiten met een kettingreiniger / ontvetter. Terwijl u de ketting inspuit draait u deze rond zodat de hele ketting gesmeerd word. Dit kunt u ook doen bij het crankstel, de cassette en de voor- en achterderailleur. Een makkelijke manier om de cassette schoon te maken is met een oude afwasborstel, zo komt u ook tussen de tandwielen. 
Hierna neemt u de ketting en de overige onderdelen af met een droge doek om de resten kettingreiniger / ontvetter te verwijderen. 

Nu de ketting, cassette en crankstel schoon zijn kan de ketting gesmeerd worden. Hier kan een Teflon of een dunne kettingolie voor gebruikt worden. Voor de derailleur mag een wat dikkere olie gebruikt worden.Terwijl u de ketting smeert draait u de ketting rond. Als deze gesmeerd is dan draait u hem nog diverse malen rond, zodat het smeermiddel zich goed verspreid over de ketting. Hierna neemt u de ketting af met een droge doek om het overtollige smeermiddel te verwijderen.

Smeermiddelen
Bij uw dealer is een groot aanbod aan verschillende smeer- en onderhoudsmiddelen te verkrijgen. Laat u door de dealer voorlichten, welke middellen het beste voor uw fiets zijn.

Versnellingen

Trekking fietsen zijn voorzien van een zogenaamd open versnellingssysteem, wat u een tal van mogelijkheden biedt. Vaak bestaat dit uit 3 bladen aan de voorzijde en uit 7, 8, of 9 tandwielen aan de achterzijde.

Deze versnellingen zijn vaak snel en eenvoudig bij te stellen, maar vragen wel technisch inzicht. Uw Puch dealer zal u hier dan ook graag bij helpen. Belangrijk bij dit systeem is dat een diagonale kettinglijn wordt voorkomen, zodat vroegtijdige slijtage van de ketting en tandwielen tegen wordt gegaan. Dus bij de ketting op het binnenste blad aan de voorzijde niet de ketting op het buitenste tandwiel aan de achterzijde gebruiken en andersom ook niet.

 

Remmen

Er zijn diverse soorten remmen die gebruikt worden op een fiets zoals de V-Brake (blokjesrem), Rollerbrake en de remnaaf.

Rollerbrakes

Deze remmen zijn onderhoudsarm en zijn voorzien van een goede afdichting tegen vuil en vocht. Merkt u dat de remkracht minder wordt en u de remhandel voor meer dan de helft in kunt knijpen, dan kunt u deze strakker stellen door de stelschroef op de remhandel iets uit te draaien.
Let op! Als u beide remmen inknijpt en de fiets heen en weer beweegt, zult u merken dat er iets speling zit in de remmen. Dit hoort in deze remmen en is een beveiliging om blokkeren en dergelijk situaties te voorkomen. Mocht u hier toch over twijfelen of vragen over hebben dan zal uw Puch dealer u hier graag mee helpen.

 
V-brakes

De V-brake is een rem die gebruik maakt van remblokken, die remmen op de velg. Doordat de V-brake voorzien is van een langere remarm dan een klassieke velgrem, zorgt deze voor een erg goede remkracht. Mocht de remkracht afnemen en u de handels erg ver in moeten knijpen, dan kunt u deze afstellen door de stelschroef op de remhevel iets uit te draaien.

Wanneer zijn de remblokken aan vervanging toe? De remblokken zijn voorzien van een aantal groeven om vocht en vuil af te voeren, om zo optimaal mogelijk te blijven remmen. Zijn deze weg gesleten, dan zullen deze vervangen moeten worden. Te lang doorrijden met versleten remblokken veroorzaakt blijvende beschadigingen en krassen in de velg.

Om goede remkracht te behouden is het van belang om de remblokken in de juiste hoek te monteren. Wij raden dan ook aan om dit door uw Puch dealer te laten doen.

Remnaaf

De remnaaf is onderhoudsarm en er is zelf weinig aan te doen. Mochten hier dan ook problemen voordoen dan moet u hiermee naar uw Puch dealer.

Banden

Hoe hoger de bandenspanning, des te lager is de rolweerstand van de band op het asfalt. Een goede bandenspanning maakt de kans op vroegtijdige slijtage en scheuren in uw banden kleiner. Wat de spanning van de band moet hebben, staat altijd op de zijkant van de buitenband vermeld.

Schoonmaken

Vooral in de winterperiodes als er gestrooid wordt is het erg belangrijk dat u de fiets ook wast om pekel en zout te verwijderen. Dit kunt u het beste doen door met koud water de pekel van de fiets af te spoelen, hiermee spoelt u de hardnekkige zout en pekel weg. Daarna borstelt u eerst het ergste vuil en modder van de fiets af. Hierna neemt u warm water en een zachte zeep, zoals een afwasmiddel en wast u de fiets met een doek of zachte borstel (bijvoorbeeld met een afwasborstel of een behangerskwast) van boven naar beneden toe. Vermijd bij een E-bike veelvuldig kontakt tussen water en de controller.

Vergeet ook de velgen en spaken niet goed af te nemen. Vervolgens met een droge doek de fiets afnemen en eventueel resterend vuil weghalen. Als de fiets helemaal schoon en droog is kunt u de diverse bouten en moeren het beste insmeren of inspuiten met vaseline.

Als u de fiets met veel regelmaat gebruikt, zult u dit vaker moeten herhalen dan wanneer u deze af en toe zult gebruiken. Zet tevens uw fiets, indien dit mogelijk is, binnen. Hierdoor heeft deze minder te lijden van de invloeden van regen en diverse weersomstandigheden.

Belangrijk! Scharnierpunten en lagers zijn altijd wel waterafstotend, maar nooit waterdicht, daarom is het gebruik van een hogedruk reiniger of tuinslang af te raden om blijvende schade aan deze delen te voorkomen.

Belangrijk! Bij een Trekking fiets zult u in deze periodes ook de ketting vaker moeten smeren en reinigen.

Ondehoud aan e-bike

In grote lijnen heeft een e-bike nauwelijks meer onderhoud nodig dan een normale fiets. Bij aankoop zal Holland-ebike aangeven wanneer er onderhoud aan de e-bike moet plaatsvinden. Dit hangt sterk af van het aantal kilometers die met de fietsen worden afgelegd. Diverse werkzaamheden zijn eenvoudig zelf te doen, echter voor complexe zaken raden wij u aan om periodiek een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren bij Holland-ebike

Onderhoud aan de e-bike zelf doen

Natuurlijk hoeft u niet voor alle werkzaamheden naar één van de Puch dealers. Wat kunt u zelf doen?

  • Controleer regelmatig de bandenspanning. Met name ook in de wintermaanden, wanneer de fiets minder word gebruikt. Zachte banden zorgen voor extra rolweerstand en een lagere actieradius.
  • Maak de fiets regelmatig schoon, smeer indien mogelijk, de ketting en andere bewegende delen in en behandel alle verchroomde onderdelen met een oxidatie werend middel.

 

Uiteraard heeft de accu van de e-bike ook onderhoud nodig. Een aantal goede tips voor de accu zijn:

  • Het is verstandig om de e-bike regelmatig te gebruiken. Het proces van ontladen en laden houdt de accu in goede conditie, waardoor hij jarenlang mee zal gaan.
  • Iedere accu is gevoelig voor lage temperaturen. Bewaar de accu in de koude periode op kamertemperatuur
  • Is de accu leeg, laadt de accu dan direct op. Een diepte ontlading kan grote schade tot gevolg hebben en maakt de accu onbruikbaar.
  • Mocht de e-bike voor een langere periode niet gebruikt worden, adviseren wij u de accu eens in de 2 maanden op te laden.